İçişleri Bakanlığınca 81 il valiliğine gönderilen yeni genelgeye göre, şehir içi toplu taşıma araçları ve personel servislerine araç ruhsatında belirtilen yolcu taşıma kapasitesinin yüzde 50'si oranında yolcu kabul edileceği yönündeki talimat sonlandırıldı.
Toplu taşıma araçlarında ayakta yolcu alınmayacak
Genelgeye göre, minibüs, dolmuş, halk otobüsü ve belediye otobüsleri gibi kent içi ulaşım araçlarına ayakta yolcu alınmayacak. Bu araçlarda karşılıklı dörtlü koltukların ikisi kullanılmayacak, yolcular yüz yüze gelmeyecek şekilde çapraz oturacak.
Metro, metrobüs ve tramvay gibi farklı özelliği veya niteliği olan toplu taşıma araçlarında ayakta yolcu alınıp alınmayacağı, güvenli mesafe kurallarına uyma koşuluyla hangi oranda ayakta yolcu alınabileceği ise il ve ilçe hıfzıssıhha kurullarının kararı doğrultusunda belirlenecek.
Kararlara uymayanlara idari para cezası verilecek
Kararlara uymayan vatandaşlara Umumi Hıfzıssıhha Kanunu gereğince idari para cezası verilecek ve bu kişiler hakkında aykırılığın durumuna göre kanunun ilgili maddelerinden işlem yapılacak. Şehir içi toplu ulaşım araçlarında yüzde 50 sınırlamasının kaldırılmasının ardından Gaziantep'te toplu ulaşım araçlarında kısmen de olsa yoğunluk başladı.
Şehir içi toplu taşıma araçlarındaki yüzde 50 sınırlamasının kaldırılmasını kimi otobüs şoförleri olumlu bulurken, kimi şoförler ile vatandaşlar ise kararın henüz erken olduğunu savundu.
Otobüs şoförleri yaklaşık 2 aydır şehir içi toplu taşıma araçlarındaki yüzde 50 sınırlamasından dolayı mağdur olduklarını ve zarar ettiklerini belirterek, normalleşme süreciyle birlikte mağduriyetlerinin sona ereceğini söyledi.
"Bugünden itibaren otobüslerimiz tam kapasite çalışacak"
Sınırlama kaldırılmasına rağmen yoğunluğun henüz başlamadığını belirten özel halk otobüsü şoförü Hüseyin Karacaoğlu, "Virüs sürecinde otobüslerde yoğunluk düştü. Şu ana kadar herhangi bir yoğunluk yoktu. Yolcu sayısı, normalleşme sürecinden önceki gibi devam ediyor. Otobüslerimiz yarı yarıya çalışıyordu. Bugünden itibaren otobüslerimiz tam kapasite çalışacak. Ama eski yoğunluğumuz olur mu tam olarak bilmiyoruz. Bu süreçte halk otobüslerin durumu iyi değil. Bu süreçten sonra da sosyal mesafe olmaz. Bu uygulama ile hastalıktan ne kadar kaçarsak durum yine aynı olacaktır. Biraz daha beklenmesi lazım." dedi.
"Sistemin tekrar eskiye dönmesi yolcularımız ve bizim için iyi oldu"
Şehir içi toplu taşıma araçlarındaki yüzde 50 sınırlamasının yürürlükte olduğu süreçte hem yolcuların hem de şoförlerin mağdur olduğunu belirten Fadıl Tosyalıoğlu da "Daha önceki süreçte sınırlamadan dolayı yolcuyu almadığımızda yolcular tepki gösteriyorlardı. Yolcular yolda kalıyordu, istedikleri yere gidemiyorlardı. İşlerine de gecikmeli olarak gidiyorlardı. Bu durum da bize yansıyordu. Yolcular, yolda kaldıklarından ve işe geç gittiklerinden dolayı sürekli şikâyette bulunuyorlardı. Sistemin tekrar eskiye dönmesi, yolcularımız ve bizim için iyi oldu. İnşallah hayırlısıyla normal hayatımıza döneriz." ifadelerini kullandı.
"Mazot paramız bile çıkmıyordu"
Salgın sürecinde toplu taşıma esnafının hem çalıştığını hem de zarar ettiğini belirten Talip Güner ise, şunları söyledi:
"Bir önceki gece saat 20.00 itibariyle bize mesaj geldi, bize yüzde 50 sınırlandırmasının kalktığını söylediler. Şu anda normal ruhsatta belirtilen sayı kadar yolcu alıyoruz. Yüzde 50 sınırlandırmasının kalkmasının bize faydası oldu. Virüs sürecinde sıkıntı yaşıyorduk. Maske takan-takmayan yolcular oluyordu. Yolcu sayısında yüzde 50 sınırlandırması olduğundan dolayı fazla yolcu alamıyorduk. Bundan dolayı da bazı sıkıntılar yaşıyorduk. Bunun yanında maddi sıkıntılar yaşadık. Normal mazot paramız bile çıkmıyordu. Bundan dolayı bayağı sıkıntı yaşıyorduk. Yolculardan herhangi bir hastalık bulaşma riskini taşıyorduk ve tereddüt yaşıyorduk. Şu anda biraz daha iyiyiz."
"Bugün itibariyle yolcu sayısında yoğunluk başladı"
Yüzde 50 sınırlamasının kaldırılmasıyla yolcu yoğunluğunun başladığını belirten İsrafil Ceylan da "Bu karar Gaziantep'imiz için hayırlı ve uğurlu olsun. Rabbim bir an önce şu virüsü başımızdan def etsin. İnşallah bundan sonra daha iyi olur. Bugün itibariyle yolcu sayısında yoğunluk başladı. Normalleşme sürecine geçildiğinden dolayı yoğunluğumuz arttı." şeklinde konuştu.
"Yüzde 50 sınırlandırılmasının kaldırılmasını erken buluyorum"
Şehir içi toplu taşıma araçlarındaki yüzde 50 sınırlaması uygulamasının kaldırılmasının sağlık açısından çok erken olduğunu savunan yolcu İbrahim Saygılı ise, şöyle konuştu:
"Otobüslerde yüzde 50 sınırlandırılmasının kaldırılmasını doğru bulmuyorum. Yolcular yan yana oturduğunda sosyal mesafe olmaz. Yolcu taşımacılığına başka çözümlerin bulunması lazım. Virüsü bu şekilde engelleyemeyiz. Bu karar bence erken alındı. Böyle bir karar olamaz. Bu uygulamanın biraz daha devam etmesi lazımdı. Özellikle Gaziantep'te bu uygulama erken oldu. Türkiye'de en çok vaka sayısı Gaziantep ve İstanbul'da var. Gaziantep'te zaten sosyal mesafe diye bir kural yok. Bu karar çok erken olmuş. Bu süreç biraz daha uzatılmalıdır."
"Yasaklar kalktı diye otobüslerin kalabalık olması doğru değil"
Bu süreç bitinceye kadar otobüslerin kalabalık olmaması gerektiğini belirten Kadir Kavi ise, "Bu şekilde olunca ister istemez virüs bulaşıyor. Sonuçta virüs kalabalık ortamlarda yayılıyor. Ne kadar maske takarsak takalım, ister istemez virüs bulaşır. Bundan dolayı eski sistemin devam etmesi lazım. Uygulamayı doğru bulmuyorum, erken olduğunu düşünüyorum. Yasaklar kalktı diye otobüslerin kalabalık olması doğru değil." diye konuştu.
"İkinci bir dalga gelirse seyahatten gelecektir"
Otobüslerde yolcu sayısının artmasından endişelendiğini belirten Mustafa Bey de "İki gün önce virüs vardı da bugün yok mu? anlamış değilim. İkinci bir dalga gelebilir. Otobüsü zaten uzun süredir kullanmıyordum. Ama bu aralar, galiba evden çıkamamanın da baskısıyla herkes dışarı çıkıyor. Dışarı çok kalabalık. İkinci bir dalga gelirse seyahatten gelecektir." dedi. (İLKHA)